Daripada Abu Hurairah bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:

" sesungguhnya Allah berfirman: 'Aku bersama hamba-Ku selagi mana ia mengingati-Ku dan kedua-dua bibirnya bergerak (untuk berzikir)" (Riwayat Ahmad dan Ibn Majah)

Sunday, December 2

Aku Rindu

ASSALAMUALAIKUM WBT


Nam melihat setiap isi rumah, gelap seperti tiada cahaya lagi yang menerangi rumah ini. Nam selak satu-persatu kenangan semalam dalam memori yang tersimpan erat dalam kotak ingatan. Terbayang ibu di sekitar rumah, menceriakan suasana yang pernah dulu bahagia. Kini hanya kesedihan yang menemani ruang hati, tiada lagi kegembiraan yang pernah dirasai dahulu. 

Kini sudah 16 hari ibu tercinta pergi menghadap Illahi. Meninggalkan si anak yang dahaga kasih dan manja. Tiada lagi bebelan mesra dan rungutan manja dari ibu tercinta kerna yang tinggal hanya cerita duka. Terasa rindu dengan bebelan dan rungutan ibu tentang kami. Oh ibu di manakan ku cari ganti? 

Semalam kami adik-beradik memunggah almari pakaian ibu, di belai satu persatu pakaian ibu, di cium haruman yang masih bersisa di pakaian ibu. Kenangan terus membelai hati, terbayang saat ibu mengenakan semua pakaian itu. Terselit beberapa helai pakaian ayah dulu. Mungkin pakaian ayah itu menjadi pengubat di kala rindu. 

Wahai ibu, 12 tahun ibu mengumpul kekuatan untuk mendewasakan kami setelah ayah pergi dahulu menghadap Illahi. 12 tahun tiada rungutan dan kesesalan yang terpancar dari wajah mu terhadap kami. Hanya kasih sayang darimu yang kami terima saban hari. Oh ibu, terima kasih atas jasamu.


Ibu kini kami hanya sendiri, tetapi ketahuilah Allah SWT sentiasa ada di sisi. Menemani setiap perjalanan kehidupan kami. Ibu, akan kami teruskan perjalanan kami, sehingga kami kembali ke kampung abadi. 

Ibu dan Ayah semoga Allah SWT mengasihi dirimu seperti mana Ibu dan Ayah pernah mengasihi kami, dan semoga Allah SWT tempatkan ibu dan ayah di kalangan orang yang dicintaiNya di sisiNya. Ameen Ya Allah.



4 comments:

fuad ansari said...

T_T

semoga bertemu di syuga yg abadi..

LeiyaUmairah said...

kak nam... adik tak tahu...

ukhti,mardhiah said...

Al-Fatihah Nam dear...
Jangan lupa..

Danial_arif said...

Sebak lak baca mengenang ibu sendiri kerana mati itu pasti akan tiba sma ada cepat atau lambat sahaja yg membezakannya....al-fatihah.. ^_^