Daripada Abu Hurairah bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:

" sesungguhnya Allah berfirman: 'Aku bersama hamba-Ku selagi mana ia mengingati-Ku dan kedua-dua bibirnya bergerak (untuk berzikir)" (Riwayat Ahmad dan Ibn Majah)

Wednesday, December 14

Kawan Kecilku

ASSALAMUALAIKUM WBT


Orang kata bila kita dah makin dewasa, kita akan kawan dengan orang yang dewasa juga.Tapi saya rasa semakin saya besar, semakin kecil kawan saya.. Dari yang sekecil 8 bulan hingga 8 tahun. 

Orang kata kita kena kawan dengan orang yang memahami kita.Tapi budak-budak ni dah pandai memahami ker? Nak ajak berbincang pun belum pass lagi.. hehe.. (",)

Dua budak atas pokok ni memang begini, main memang hobi. 
(Mungkin saya dulu pun cam ni.. hehe)

Seorang sahabat ada berkata kepada saya, kehidupan saya penuh dengan "kawan-kawan kecil". Sampai tiada ruang untuk "kawan dewasa" dalam hidup saya. Ada yang berkata, bila bersama mereka saya akan menjadi pendiam dan sebaliknya saya akan banyak bercakap apabila bersama " kawan-kawan kecil". Betul ker cam tue? (ada kawan-kawan yang terasa hati dengan saya yek??).. Bukan saya memang pendiam ker?? hehe...

Pernah beberapa kali ada "kawan-kawan kecil" yang nak ikut saya balik ke asrama (masa ni masih menuntut di uitm). Sedangkan baru jumpa beberapa saat. MasyaAllah. Terkejut masa ini, sebab "kawan kecil" tu dah nangis guling-guling atas lantai. (",)

Hidup dengan kanak-kanak sangat mencabar dan ada sesetengah orang kata akan tekanan. Tapi alhamdulillah, sebenarnya seronok sangat kawan dengan kanak-kanak ni. Tenang wajah mereka, suci dan tulus je air muka mereka.. MasyaAllah..

Tapi tidak tahu sampai bila, mereka akan terus menemani saya. Mereka semakin besar dan saya semakin dewasa.. Masa berlalu dengan cepatnya.. Saat yang berharga dinikmati sebaiknya.. Mungkin esok saya tiada kesempatan lagi untuk menghadapi semua ini.. (",)

Semoga Allah menjadikan insan-insan yang saya kasihi dan sayangi ini sebagai pengusaha-pengusaha agama Allah. Semoga Allah pilih mereka lagi dan lagi.. Ameen ya Allah....




2 comments:

LeiyaUmairah said...

Assalamualaikum...
Liah pun kecil jugak

nam said...

waalaikumussalam wbt...

lia mmg kawan kecik akak.. (",)