Daripada Abu Hurairah bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:

" sesungguhnya Allah berfirman: 'Aku bersama hamba-Ku selagi mana ia mengingati-Ku dan kedua-dua bibirnya bergerak (untuk berzikir)" (Riwayat Ahmad dan Ibn Majah)

Tuesday, November 1

Takdir Allah Tidak Terduga

ASSALAMUALAIKUM WBT

Takdir Allah itu tidak terduga. Benar!!. Allah Hebat!! Siapa sangka andai kita terpaksa berkawen dengan musuh ketat kita? Dan siapa sangka kita akan menjadi musuh kepada sahabat karib kita? Dan siapa sangka kita akan terpisah jauh walaupun ukhwah baru tercipta?? Tiada yang mustahil di dunia ini dengan adanya kuasa Allah. 


ALLAH ADA KUASA, MAKHLUK TIADA KUASA!


Seperti itu juga kami tidak menjangka hampir 21 tahun kami tinggal di rumah usang itu, pelbagai peristiwa pernah di alami sepanjang tinggal di situ. Namun kini, kami perlu membuat perghijrahan dalam hidup kami. Kami perlu meninggalkan rumah itu. Rumah yang penuh kenangan dan cinta tercipta di sana. Pernah dulu kami berangan untuk terus tinggal di situ dan menghabiskan sisa-sisa usia di situ. Namun nampaknya kami bakal menghadapi suasana baru yang lebih mencabar dan mungkin akan lebih bahagia. InsyaAllah..


Walaupun 11 tahun ayah pergi meninggalkan kami, semua dirumah itu masih sama, almarinya, perhiasan di dinding, kelengkapan rumah dan mungkin ada penambahan baru di dalam rumah itu. Namun ia masih tetap sama seperti peninggalan ayah dulu. Kenangan ayah kuat di sana kerna itu adik-beradik tidak sanggup untuk meninggalkan rumah itu. Namun apakah daya, dalam tidak rela kami terpaksa.


Kali ini mungkin penghijrahan yang jauh akan kami lakukan. Tapi masa akan tentukan semuanya, kami merancang dan Allah akan menentukan sama ada kami akan berhijrah atau tidak. 


Dan andai kami terpaksa pindah dari situ, kenangan bersama ayah akan mengikut kami bersama dan akan kami semadikan kenangan ayah di dalam lubuk hati kami. insyaAllah..


Perghijrahan ini mungkin akan berlaku di kampung ibu dan ayah. Kampung yang dulu kami sangat teruja apabila dapat pulang ke sana. Kampung yang menimpa sejarah yang bermakna buat ayah dan ibu. Tempat pertama ayah dan ibu mula mengenal dunia. Tapi setelah hampir 22 tahun mengenal dunia, kami akan pulang ke desa ibu ayah tercinta. Mungkin ini yang di nanti oleh ibu, penantian untuk tinggal di desa yang penuh kenangan pahit dan manis buatnya. 





Andai berada di tempat baru nanti, mungkin kami perlukan masa untuk menyesuaikan diri. Menyesuaikan diri dengan keadaan dan persekitaran baru. Aroma dan pemandangan baru yang tidak boleh kami lihat di bandar. Kesibukan yang luar biasa di bandar dan keamanan yang nikmat di kampung. Banyak bezanya semua itu. 


Andai tibanya saat itu nanti, semoga saya, ibu, adik dan kakak dapat hadapi semua itu dan menjalani kehidupan yang baik di sana nanti.. ameen ya Allah..



8 comments:

kakak berbaju ungu said...

anda terpost 2 kaliiii.. yay!!!

Unknown said...

mashallah,menarik coretanya

LeiyaUmairah said...

kadang-kadang perubahan itu tak best...:( ^^

kinakona said...

Semoga tabah menghadapi apa jua yg dtg. Hidup kat dunia tk kekal,pasti akn ada perubahan.

Hidayatullah said...

intro sangat mantap.. siapa sangka kita akan diperjodohkan dengan musuh ketat kita.. wooha..ha3..

kalau musuh ketat kita da jd alimah.. hafizah..apa salah nye..ngeh3

nam said...

kakak berbaju ungu:

dah delete lg satu post tue.. heheh.. serius x perasan.. (",)


tuan fuad akmal:

Allah hebat!!

p/s: saya singgah membaca di blog tuan tapi x pandai komen.. (",)..


cik leiya:

insyaAllah, Allah kasi best.. dunia hanya sementara, akhirat sana lagi best.. (",)


ank_ayah:

ameen ya Allah.. benar!! akhirat yang indah menanti di sana, dunia ni tak der apa2 pun.. (",)..


tuan hidayatullah:

jodoh adalah rahsia Allah.. manalah tau kan musuh boleh jadi isteri or suami kita.. Perancangan Allah mmg terbaik.. (",)

mhafiz_ydin said...

Naik kapai terebang..
Turun Kepala Batas..
Makan toksah bimbang..
Kami banyak beras..

nam said...

Tuan hafiz:

berpantun tuan kita...
Pantun alu-aluan nie...

yang best org kedah ni, semua peramah. Kat pasar pun leh bt kawan.. Sgt best.. Hehe..