Daripada Abu Hurairah bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:

" sesungguhnya Allah berfirman: 'Aku bersama hamba-Ku selagi mana ia mengingati-Ku dan kedua-dua bibirnya bergerak (untuk berzikir)" (Riwayat Ahmad dan Ibn Majah)

Wednesday, November 30

Telah Jatuh Cinta?

ASSALAMUALAIKUM WBT

Oppss.. bukan saya jatuh cinta kepada sesiapa tetapi cuma jatuh cinta pada karya ini. (",)

Surat dari seorang suami buat isterinya.. 


(walaupun dah banyak kali orang post kat blog, saya masih nak post juga sebab saya sangat suka penulisan ini dan yang paling penting bahagian di bawah ini)

Sebelum ku akhiri surat ini
Aku ingin beri pujian untuk pengorbananmu
Tetapi…Aku tak pandai bersyair, tak seperti ahli dunia mengutip “ Beethouven “ atau “ Shaekespear “ untuk memuji kekasihnya.

Namun, aku hanya bisa berkata :

Aku mengagumi “ Matamu yang memerah “
Saat kamu menangis meminta hidayah.
Aku mencintai “ Pipimu yang merekah”
Saat kamu berkhidmat, menyiapkan secangkir teh disaat aku lelah.
Aku takjub dengan “ hidungmu” yang mengeluarkan isak
Saat kamu bertaubat atas masa lalu kita.
Aku mencintai belaian “ tanganmu" saat kau mengusap anak kita yang berbuat kesalahan.
Aku menikmati indahnya “ senyummu “
Saat kamu menghibur anak kita yang menangis
Agar mereka kembali tertawa.
Aku bersyukur…Allah SWT telah jodohkan aku dengan engkau.
Aku tahu banyak lelaki yang berhajat padamu
Untuk itu aku tak akan sia–sia kan kamu
Menjagamu dari musibah dunia dan akhirat.

Istriku …
Aku mencintaimu …
Tetapi aku tak selalu bersamamu
Aku sering tinggalkan kamu …
Maafkan aku…
Hanya aku berharap
Mencium harum nafasmu di dalam syurga
Tanpa ada lagi perpisahan
Memelukmu tak akan lagi ku lepaskan…

Ya Allah…
Anugerahkan kami …
Rahmatilah kami…
Gembirakanlah istriku walau dalam kesunyian
Dengan adanya asbab atau tanpa asbab disisinya…
Bersihkan hati istriku dari kecintaan kepada dunia
Agar mudah melafazkan nama-Mu
Saat hari terakhir kehidupan dunianya
Perpisahan kami dalam memperjuangkan agama-Mu
Jadikan asbab berkumpulnya kami dalam keluarga yang sebenarnya di Jannah.
Jadikan kesedihan kami,
Kerinduan kami,
Asbab Engkau ampuni kesalahan kami…
Jadikanlah asbab pengorbanan kami ini
Engkau redha kepada kami
Dan jadi asbab hidayah buat seluruh alam
Amin…Amin…Amin…


6 comments:

Noorieda said...

ASSALAMUALAIKUM W.B.T...

MASYA-ALLAH..

Bahagianya andai mendapat seorang suami seperti itu...

hehe...^_*

ukhti,mardhiah said...

Assalamualaikum...

nam.<3
masyaAllah romantiknyaaaa suami ni.
mard ni cpt tergoda klw llki pndai brtranum,dan puitis.
masyaAllah. lelaki idaman malaya.

nam.moga kita semua beroleh suami y soleh sesuai dgn amalan masing-masing na.

~love struck~

dh!dh!study..study mard..

Amin.

peRmaTa_ aGamA said...

subhanallah..
btapa tulusnya kasih se0rang suami buat isterinya..

sm0ga kita semua ber0leh nikmat bahagia dalam limpahan kasih sayang Nya..

~ sharing is caring..(^_~) ~

kinakona said...

Sometimes I look forward to getting married, having my own house, just to pray with my husband and hear him read from the Quran for me! Haha
Sweetnye surat ni.. ^^ adehh,jaga hati jaga hati,tk bole ditimpa perasaan.. Huhu

Hidayatullah said...

ok.. hari semakin hampir.. jgn lpe hantar kad..

romantiknye suami nih.. nnt sy pon nk bwat gak la.. ayat yg digunakan pasti lebih bombastik dan gramatis.. haha

nam said...

waalaikumussalam wbt kpd yg memberi salam... (",)

ukhti noorieda:

pastinya bahagia andainya si suami adalah pengusaha agama.. insyaAllah..

doa karo..


ukhti mard:

romantik kan? nam pun terkesan juga dgn kata-kata puitis ni.. hehe..

ameen ya Allah.. mudahkan kami ya Allah.

semoga kita berdua bertemu di jalan Allah nanti.. insyaAllah..
eh.. angan2 nam)..


ukhti permata agama:

ameen ya Allah..

sesungguhnya Allah berikan pasangan yang layak bt diri kita.. kena cepat2 perbaiki diri ni.. (ckp utk diri sendiri)



ukhti anak ayh:

teruskan dgn pernikahan jika masanya telah tiba.. Sempurnakan sebahagian agama.. insyaAllah...



tuan yatt:

insyaAllah.. tunggu pindah umah dulu.. baru jemputan akan di berikan..(berangan2 lagi.. heheh)

nak minta suami akak nanti tulis juga laa.. insyaAllah.. (",)