Daripada Abu Hurairah bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:

" sesungguhnya Allah berfirman: 'Aku bersama hamba-Ku selagi mana ia mengingati-Ku dan kedua-dua bibirnya bergerak (untuk berzikir)" (Riwayat Ahmad dan Ibn Majah)

Friday, August 19

Dengan Mengingati Allah Hati Menjadi Tenang

ASSALAMUALAIKUM WBT



Diam tidak diam, sudah hampir fasa terakhir bulan ramadhan, saat ini semua mengejar untuk menanti malam lailatur qadar.  Semakin cepat masa berlalu, semakin terasa kesal kerna bulan ramadhan yang mulia ini tidak hamba manfaatkan dengan sebaiknya. Hamba seperti membiarkan bulan yang mulia dan penuh rahmat itu pergi tanpa sempat mengutip kebaikan darinya. astagfirullah. Terasa rugi dan fikiran melayang memikirkan ini mungkin ramadhan terakhir hamba namun hamba masih leka dengan kehidupan dunia yang sementara. Bertapa ruginya hamba.. isk3..




Minggu yang memeningkan menyebabkan hamba kurang fokus dan tidak semangat untuk melakukan kerja hamba. Serabut, keliru dan tekanan yang hamba alami sepanjang minggu ini amat memenatkan jiwa dan memeningkan kepala. Hamba terasa seperti ingin pergi bercuti dan berehat seketika daripada melayani semua pekerjaan dan semua yang memeningkan kepala hamba. Hamba jarang merasa tekanan, serabut dan keliru yang teruk seperti ini. Bila terasa tekanan dan serabut menyebabkan semua pekerjaan yang hamba lakukan tidak dapat dilaksanakan dengan baik. 


Di saat hamba mengalami tekanan yang kuat sepanjang minggu ini, hamba merasa patah semangat dan terasa ingin menangis namun hamba kuatkan hati dan cuba menghadapinya. Syukur kepada Allah kerna menghadiahkan semangat dan kekuatan di saat hamba hampir jatuh. Terima kasih Allah.! 


DENGAN MENGINGATI ALLAH HATI MENJADI TENANG!


Benar! Hilang segala gusar dan gelisah di jiwa lantaran mengadu pada Yang Esa. Dan rasa tenang di jiwa dan aman di hati apabila meluahkan semua yang terbuku di hati kepada Pemilik Mutlak Hati ini. Di saat rasa kehilangan semangat dan kekuatan, tiba-tiba datang suatu semangat yang menyerpa ruang hati dan rasa bebanan yang berat tadi telah hilang. Itulah kebenaran kalimah "Dengan mengingati Allah hati menjadi tenang" kerna Allah lah pemilik hati dan kehidupan kita, Allah lah pemegang hati dan jiwa kita jadi Allah lah mempunyai kuasa untuk memberi bebanan dan memberi kelapangan terhadap kesesakan kita. 


Namun,syukur Alhamdulillah, minggu yang sibuk akan berakhir hari ini kerna sabtu dan ahad ini hamba akan bercuti. Bolehlah hamba fokus pada aktiviti kesukaan hamba iaitu memasak dan membuat kueh raya. (n_n).


Ini antara kueh raya yang ingin hamba buat..insyaAllah..(kalau semangat boleh buat banyak2.. heheh..). Tiba-tiba cerita sal kueh raya sedangkan tadi cerita sal "Mengingati Allah".. isk3..





p/s: kalau di berikan kesempatan waktu dapatlah hamba buat kueh ini. insyaAllah.. semoga allah mudahkan.. ameen.. selamat berpuasa dan selamat berbuka puasa.. (n_n)., selamat mencari malam lailatur qadar..

4 comments:

norasma mansur said...

kuih-kuihhhh.. nyum2..

nam said...

jom buat kueh raya lagi.. :P

Ahlia Hafriz said...

nam syg...!! t boleh bago mazola kat lina..lina suka tuh..heheh..

nam said...

lina: meh la dtg umah nam. kueh raya bnyak lagi. jemput2. insyaAllah nnti nam masak tok lina. :-)