Daripada Abu Hurairah bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:

" sesungguhnya Allah berfirman: 'Aku bersama hamba-Ku selagi mana ia mengingati-Ku dan kedua-dua bibirnya bergerak (untuk berzikir)" (Riwayat Ahmad dan Ibn Majah)

Thursday, August 25

Pemergian Puasa Di Tangis hiba, Menyambut Syawal Penuh Bahagia

ASSALAMUALAIKUM WBT



Pemergiaan Ramadhan di Tangis Hiba, Kedatangan Syawal di Sambut Gembira.


Alhamdulillah masih di berikan peluang bernafas oleh Allah SWT di bulan yang penuh berkah ini. Hari ini dah masuk hari ke-25 umat islam berpuasa. Sungguh cepat masa berlalu dan akhirnya ramadhan sudah hampir sampai ke penghujungnya. Semoga kita menikmati nikmat ramadhan yang Allah SWT berikan dengan sebaiknya dan semoga kita tidak membazirkan rahmat yang banyak di berikan di bulan mulia ini. InsyaAllah.


Aidilfitri akan tiba selang beberapa hari lagi. Suasana di bandar semakin sunyi saban waktu mungkin kerna sudah ramai warga kota yang sudah pulang ke kampung. Di sana sini pusat membeli belah seperti pasar-pasar, di bazaar TAR, di shopping complex semakin di penuhi dengan orang ramai yang bersesak-sesak ingin menyiapkan persiapan raya. Wah. Meriahnya persiapan raya. (n_n)


Walaupun sibuk menyiapkan persiapan raya di sana-sini, pernahkah kita terpikir bahawa mesej yang disampaikan Allah SWT melalui ibadah puasa ini sampai atau tidak kepada kita? Atau kita hanya menghadapi "sekolah" atau "madrasah" puasa ini dengan tiada suatu pun kesan di hati dan jiwa kita?


Ramadhan selalu di kaitkan dengan "madrasah" untuk mendidik jiwa umat islam supaya disiplin. Ia mendidik peribadi mulia dan amanah. Kerna itulah bulan ramadhan ini dikatakan "sekolah" untuk mendidik jiwa-jiwa umat islam yang kadang-kadang lemah dan terlalu mengikutkan nafsu. Jika kita hanya mengganggap puasa hanya menahan lapar dan dahaga, maka alangkah ruginya kita kerna jiwa kita langsung tidak terdidik sepanjang bulan yang penuh rahmat ini. 


Ramadhan juga di katakan bulan penghapus dosa kerna di bulan ini semua rahmat dan pengampunan Allah SWT sangat luas buat hamba-hambaNya. Namun jika " madrasah ramadhan" tidak kita jalani dengan sebaiknya maka kita akan kembali kepada perkara mungkar dan terus terjebak kepada dosa semula serta meminggirkan ibadah kepada Allah SWT. Kita akan kembali kepada sikap negatif kita seperti pengfitnah, penipu, mengadu domba, memakan rezeki tidak halal dan pelbagai sifat negatif lain. Astagfirullah. Tetapi seandainya "madrasah ramadhan" ini di jalani dengan sebaiknya, maka insyaAllah sikap negatif yang pernah kita lakukan dahulu akan terhakis dari diri kita dan kita menjadi insan yang baru menjelang aidilfitri. InsyaAllah.


Puasa juga di kaitkan dengan bulan ibadat kepada Allah SWT. Ini kerna setiap ibadat yang kita buat di bulan ramadhan ini akan di gandakan pahalanya oleh Allah. SubhanaAllah, alangkah beruntungnya kita sebagai umat islam. Seperti yang kita tahu ibadat seperti tarawikh, bertadarus Al-Quran dan juga sedekah akan di kaitkan dengan bulan ramadhan ini. InsyaAllah jika istiqamah beribadat sepanjang bulan ramadhan ini, maka kita dapat teruskan di bulan seterusnya. InsyaAllah.


Hampir sebulan menjalani "madrasah ramadhan", sekarang tiba giliran syawal menjelang. Sebulan di bulan ibadah, namun jika kita sia-siakannya alangkah ruginya kerna pengajaran dari bulan ramadhan itu sendiri tidak sampai di hati dan jiwa kita. Serta rahmat yang Allah bentangkan tidak kita pedulikan dan sesungguhnya kita manusia yang rugi kerna tidak menarik "hadiah" istimewa yang Allah berikan sempena bulan mulia. 


Selang beberapa detik maka ramadhan akan sampai ke hujungnya dan jika berpeluang kita dapat merasainya kembali tahun hadapan. insyaAllah. Aidilfitri akan membuka tirainya 4 atau 5 hari lagi, sana sini kegirangan dan kegembiraan di semat di dalam hati setiap umat islam. Bunyi mercun dan bunga api semakin kuat di setiap pelusuk. Hingga kadang-kadang terganggu imam dan makmum solat tarawikh di masjid atau surau. 


Apabila tiba hari raya, insan yang paling gembira adalah kanak-kanak dan persiapan merekalah yang akan di buat dahulu berbanding orang dewasa. Dan ada juga yang bersedih lantaran kehilangan insan tersayang seperti ayah, ibu, suami, isteri atau anak-anak. Maka aidilfitri akan di sambut dengan sedikit hiba dan tangisan di pagi hari raya namun ia masih di raikan memandangkan ia adalah tuntutan hukum syarak. Pagi hari 1 syawal, majoriti kaum muslimin dan muslimat selepas bersolat hari raya di masjid, mereka akan berziarah di kubur sebagai tanda ingatan dan sekalung doa di titpkan kepada ahli keluarga yang telah awal di jemput oleh Illahi. Begitulah sedihnya hari pertama berhari raya bagi sesiapa yang pernah kehilangan seseorang yang mereka sayangi. 


Aidilfitri sinonim dengan hari kemenangan bagi umat islam bagi yang berjaya hadapi "madrasah ramadhan" dengan jayanya dan berjaya membuat perubahan pada diri. Hari kemenangan ini haruslah di kongsi dengan saudara seislam yang kurang bernasib baik di samping mengiratkan silaturahim di antara sesama muslim. Bantulah seikhlas hati dan mengikut kemampuan diri kerna setiap bantuan akan meringankan beban insan yang anda bantu. InsyaAllah.


Akhir kata, berhari rayalah sesederhana mungkin dan cuba elakkan dari pembaziran dan pemborosan yang melampau hingga menjejaskan kewangan selepas musim raya nanti. Namun dalam kesederhanaan itu kita harus bersyukur atas nikmat bulan mulia yang Allah SWT berikan pada kita. 

p/s: ini mungkin entry terakhir sebelum aidilfitri. Jadi mengambil peluang ini untuk mengucapkan selamat hari raya maaf zahir dan batin. Harap sudi maafkan segala ketelanjuran, kesilapan dan kekhilafan semasa menulis di blog ini dan mungkin atas bahasa-bahasa yang tidak sesuai hingga menguris pihak-pihak tertentu. Semoga Aidilfitri di sambut dengan gembira dan semoga di rahmati oleh Allah SWT selalu. AMEEN..

2 comments:

Ahlia Hafriz said...

best2..:-).. madrsah tarbiyah.....smoga Romadhon kali ni lebih baik dr sblumnya dan romadhon akan dtg lebih baik dr kali ini..amin..:-)

nam said...

lina:
Semoga Allah temukan kita dengan ramadhan seterusnya. rindu pada ramadhan yg sudah pergi.