Daripada Abu Hurairah bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:

" sesungguhnya Allah berfirman: 'Aku bersama hamba-Ku selagi mana ia mengingati-Ku dan kedua-dua bibirnya bergerak (untuk berzikir)" (Riwayat Ahmad dan Ibn Majah)

Monday, August 8

Menghadapi Ujian

"Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: "Kami beriman", sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)? Dan demi sesungguhnya! Kami telah menguji orang-orang yang terdahulu daripada mereka, maka (dengan ujian yang demikian), nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang sebenar-benarnya beriman, dan nyata pula apa yang diketahuiNya tentang orang-orang yang berdusta." (Surah Al-Ankabuut: 2-3)

Ujian itulah yang sering di kaitkan dengan kehidupan kita. Ada yang di uji dari seawal kanak-kanak, ada di uji di zaman remaja dan ada juga yang diuji apabila diri mula bergelar warga emas. Dunia ini penuh dengan ujian termasuklah dari anak, harta, pangkat, bencana, ilmu dan kuasa. Setiap seorang dari kita pasti di uji oleh Pemilik nyawa kita ini iaitu Allah SWT. Mana mungkin Allah menguji kita dengan sia-sia kerna pasti ada hikmah dan ganjaran untuk ujian dan dugaan yang menimpa kita. 

"Dan ketahuilah bahawa harta benda kamu dan anak-anak kamu itu hanyalah menjadi ujian, dan sesungguhnya di sisi Allah jualah pahala yang besar." (Surah Al-Anfaal:28)


"Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan, dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman. Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar.(Iaitu) orang-orang yang apabila mereka ditimpa oleh sesuatu kesusahan, mereka berkata: "Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali."" (Surah Al-Baqarah: 155-156)


Tetapi kadang-kadang semakin kita kuat diuji oleh Allah SWT, makin kita jauh dari Allah SWT. Astagfirullah..  Mengapa begitu? Bukankah hanya kepada Allah SWT tempat kita bergantung dan berharap? Allah SWT menguji untuk melihat bertapa kuat dan berimannya kita dalam menangani ujian yang menimpa kita. Apabila di uji kita perlu bersujud dan berdoa dengan penuh tawajjuh dan rendah diri untuk memohon Allah SWT memudahkan segala perkara yang dirasakan berat atau susah untuk kita. Tiada apa yang mustahil dengan kuasa Allah SWT. 


"Wahai sekalian orang-orang yang beriman! Mintalah pertolongan (untuk menghadapi susah payah dalam menyempurnakan sesuatu perintah Tuhan) dengan bersabar dan dengan (mengerjakan) sembahyang; kerana sesungguhnya Allah menyertai (menolong) orang-orang yang sabar" 
(Surah Al-Baqarah : 153)

"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk" 
(Surah Al-Baqarah : 45)


" Apabila seseorang mukmin di uji oleh Allah SWT dengan sesuatu bencana pada tubuhnya. Allah SWT berfirman kepada malaikat penulis amalnya: " Tulislah juga untuknya amal-amal soleh yang biasa ia lakukan". Kemudian jika Allah SWT hilangkan bencana yang menimpanya itu. Tuhan menjadikan ia hidup dalam keadaan baharu bersih suci dari dosanya dan jika Tuhan mengambil nyawanya, diberikan keampunan serta di kurniakan rahmat kepadanya" (Anas R.A)

Jadi nikmat mana lagi yang perlu kita dustakan? Jangan menanggap ujian itu sebagai beban buat kita sebaliknya ia adalah kasih sayang dari Allah SWT buat kita hamba Nya. Semoga kita semua di golongkan di kalangan hamba yang berlapang dada dan bersabar. Ameen.


p/s: ini adalah hasil dari kuliah yang hamba sempat ikuti pada sabtu 6 ramadhan 1432h di UiTM Segamat, Johor yang di sampaikan oleh Prof.Dr. Muhd Kamil bin Ibrahim iaitu bekas pengarah UiTM kampus Segamat. Beliau merupakan pengarah kampus semasa hamba masih menuntut di UiTM pada tahun 2007. Beliau akan berhijrah ke Madinah pada bulan september nanti. InsyaAllah. Dan sabtu lalu mungkin peluang terakhir hamba bertemu dengannya sebelum beliau berangkat ke madinah. Terdengar-dengar ucapan prof yang meminta semua tetamu supaya mendoakan beliau tidak kembali lagi ke Malaysia kecuali untuk bercuti. Terharu hamba dengan semangat prof yang membara untuk berubah dari seorang yang tidak menitik beratkan perihal agama kepada seorang pendakwah yang budiman. Semoga Allah SWT memudahkan semua perjalanan hidup prof di mana jua dan semoga Allah SWT memberikan yang terbaik dalam hidup prof. ameen. Salam mujahadah Prof! Doakan kami "anak-anak" mu di sana nanti. 

2 comments:

penchacaiz said...

rasa terpancung pulak aku..
entry yg menyedarkan.

moga ALLAH muliakan prof.

nam said...

farid: saya terpancung juga masa dengar prof kuliah sal ni. (T__T)

ameen.. semoga Allah mudahkan perjalanan dan penghijrahan prof ke sana nanti. ameen..