Daripada Abu Hurairah bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:

" sesungguhnya Allah berfirman: 'Aku bersama hamba-Ku selagi mana ia mengingati-Ku dan kedua-dua bibirnya bergerak (untuk berzikir)" (Riwayat Ahmad dan Ibn Majah)

Friday, August 26

Hiba Hatiku

ASSALAMUALAIKUM WBT


Ibu.
Hari ini menyinar bahagia,
Namun mengapa tangisan ada di matamu wahai ibu?
Mengapa Ibu menangis menceritakan kisah lalu hidupku?
Sesungguhnya tidak ku tahu apa di lubuk hatimu wahai kekasihku.


Ibu.
Jangan bimbang akan diriku,
Mungkin aku kelihatan lemah di matamu,
Namun ada kekuatan yang di hadiah Allah buat diriku,


Ibu,
Ku mohon jangan tangisi masa silamku,
Mungkin dulu aku kerap mengalirkan airmata mengenang kekasih hatimu,
Namun sekarang aku telah terima semuanya dengan hati yang tenang wahai sayangku.


Ibu,
Anakmu kini telah dewasa,
Tetapi anakmu ini masih kerap menangis bila hatinya terusik mengenang kenangan semalam,
Kenangan yang penuh cinta dan kasih sayang dari buah hati mu tercinta.


Ibu,
Tangisan mu menjadikan hiba terasa di hatiku,
Jangan begitu wahai ibu,
Ku tidak bisa melihat dirimu begitu.


Ibu,
Ku harap satu darimu,
Ku mohon jangan tangiskan masa silam ku,
kerna masa silamku adalah tanda kasih sayang ku buat dirimu.


Ibu,
tiada apa yang dapatku berikan untuk meredakan tangisanmu,
hanya ucapan bahawa aku telah terima semua masa silam hidupku,
semua itu adalah rancangan Allah yang terbaik buatku wahai ibu.


Ibu,
ku bahagia kerna Allah menghadiahkan ibu menjadi mahkota hidup ku,
kerna dirimu tabah dan sabar melayani kami,
walaupun tiada tonggak semangat di belakangmu.


Ibu,
Ku hanya mampu menghadiahkan doa untuk dirimu,
Supaya Allah SWT memberkati dan memberikan rahmat seumur hidupmu,
Ibu ketahuilah aku sangat bangga punya ibu dan penyokong yang kuat sepertimu,
Aku sayang kamu wahai kekasih dan buah hatiku.




p/s: hati tiba-tiba menjadi hiba melihat tangisan ibu secara tiba-tiba lantaran menceritakan masa silam ku bersama ayahku. Mungkin aku kerap menangis dahulu kerna tidak menerima kenyataan itu. Tetapi sekarang aku lebih tabah berbanding dahulu. Kerna ada Allah sebagai tempat mengadu, Kerna ada Allah yang sering menemaniku, dan Kerna ada Allah sentiasa menjadi pemberi semangat dalam hidupku.Terima kasih Allah! LOVE ALLAH! :>





4 comments:

Ahlia Hafriz said...

subhanALLAh...indah sungguh kata2 nam....tabarakallah...lina dpt rasa zuk ayat2 nam tujukan ke ibu nam....lina doakan...smoga hubungan nam dan ibu bertambah kuat...dan ayah nam bahagia di alam sana..smg nam dpt bertemu ayah nam dan kluarga nam di akhirat...dlm syurga ALLAH beserta iman..amin..:-).....

******

kamu memg anak yg baik...ank dan shabat yang baik..:-)....syg kamu krn ALLAH:-)..

*********

nam said...

lina: ameen ya rabb.
terima kasih cyg.. terima kasih doakan nam dan keluarga nam. nam doakan lina dan keluarga juga.insyaAllah.

alahai cyg. nam x baik laa. malu saya. adeh.
syg lina juga kerna Allah. insyaAllah.

Abu Zarim Mohamad said...

subhanAllah,,,,terkesan di hati,,,,moga Allah kuat kan,,,:)
Allah yazidul khair,,,:)

nam said...

abu zarim:

ameen ya rabb.. (n_n)..
terima kasih ye.. :)..

selamat hari raya.. :)