Daripada Abu Hurairah bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:

" sesungguhnya Allah berfirman: 'Aku bersama hamba-Ku selagi mana ia mengingati-Ku dan kedua-dua bibirnya bergerak (untuk berzikir)" (Riwayat Ahmad dan Ibn Majah)

Friday, August 5

Mengapa masih berdusta?

Hari ini dah masuk hari ke-5 berpuasa. Alhamdulillah semua berjalan dengan lancar dengan izin Allah SWT. Rasa gembira di hati kerna Allah SWT masih mengizinkan diri ini untuk berpuasa di bulan ramadhan tahun ini. Alhamdulillah... Terima kasih Allah! Love U!:)




Akibat kejadian yang menimpa saya pada 3 ramadhan lepas. Saya terpikir-pikir apa yang pernah di sampaikan oleh seorang Tok Guru kepada muridnya (murid itu adalah sahabat saya). 


"Sesungguhnya tidak akan menjeling seseorang kepada kita tanpa izin dari Allah kerna semua yang kita hadapi daripada perbuatan manusia adalah ujian buat kita dan ia nya datang dari Allah SWT. Seseorang itu tidak berhak membenci kita sekiranya Allah tidak mengizinkannya, Ingatlah sentiasa bahawa semua yang berlaku adalah datang dari Allah dan terimalah ia dengan redha dan sabar. Semoga dengannya kita beriman kepada Allah."


Terkelu saya apabila mendengar ucapan itu dari mulut sahabat saya. Benar katanya, kita kadang-kadang lupa bahawa baik dan buruk sesuatu datangnya dari Allah SWT. Seseorang senyum kepada kita hanya berlaku dengan izin Allah, begitu juga dengan jelingan mereka. Ia tidak berlaku jika Allah SWT tidak benarkan. Jadi mengapa kita masih dustakan ia? Bukankah seluruh kehidupan manusia berada dalam perancangan Allah SWT? Bukankah ini juga salah satu dari perancangan Allah SWT terhadap kita? Mengapa kita masih leka dan menyalahkan sesama sendiri? Kenali diri dan terima dengan redha kerna semoga dengannya kita di angkat menjadi orang beriman di sisi Nya. 


Allah SWT menguji kita bertujuan untuk menguji penerimaan kita terhadap perkara-perkara ini. Ia tidak ditakdirkan sia-sia. Allah SWT ingin menguji adakah kita ini seorang yang berlapang dada ataupun seorang yang pendendam orangnya. Andai kita lulus ujian ini maka kita di kalangan orang berjaya, jika sebaliknya alangkah ruginya kita kerna itu adalah ujian dan salah satu cara Allah SWT untuk menaikkan darjat kita. 


Wallahualam...






p/s: semoga kita dipilih oleh Allah SWT untuk menjadi hamba yang sabar dan redha atas ketetapan-Nya. Semoga kita menjadi orang yang beriman dan beramal soleh. ameen..


p/s 2: selamat berpuasa dan selamat meningkatkan amal... selamat berbuka juga.. :)...





4 comments:

arizWanmerahs said...

peristiwa apa? Ada yg menjeling..? Ek? Apa2 pun harapanku, kau tabah hadapi segala rintangan hidup dunia..

Hanya pada Allah SWT tempat kita meminta..

nam said...

peristiwa yang menekan perasaan dan hampir memutuskan persahabatan akibat fitnah yang tersebar...

insyaAllah. semoga Allah mudahkan apa yang di anggap susah oleh saya. ameen...

penchacaiz said...

jelingan bermakna kot..huhu

nam said...

farid: jelingan bermakna cam mana tu? hehehe...