Daripada Abu Hurairah bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:

" sesungguhnya Allah berfirman: 'Aku bersama hamba-Ku selagi mana ia mengingati-Ku dan kedua-dua bibirnya bergerak (untuk berzikir)" (Riwayat Ahmad dan Ibn Majah)

Saturday, October 8

Bicara Tentang Hati

Baru sahaja ingin merebahkan diri selepas selesai makan ubat. Tiba-tiba mesej di terima di handphone saya. Mula-mula terasa malas nak melayan memandangkan keadaan badan yang kurang sehat. Tapi gagahkan diri juga untuk bangun dan mencapai handphone untuk membaca mesej kerna takut mesej yang penting memandangkan diri tidak bekerja hari ini.. Rupa-rupanya sahabat saya yang menghantar mesej. Agak terkejut juga membaca mesejnya. Sahabat bertanya "BICARA TENTANG HATI". Bicara tentang hati yang sahabat saya tanyakan ini ia di kaitkan dengan perasaan, jodoh dan masa depan. Sahabat meminta saya menulis tentang ini di sini.

................................................................................



Wahai sahabat yang ku kasihi, meh baca saya berbicara tentang hati nie. Walaupun pada hakikatnya saya sendiri pun tidak berapa pasti dengan hati sendiri. 

Nabi SAW bersabda dalam hadits Ibnu Mas’ud:

“Ketahuilah, sesungguhnya di dalam hati ada segumpal daging yang kalau dia baik maka akan baik pula seluruh anggota tubuh, dan kalau dia rusak maka akan rusak pula seluruh anggota tubuh, ketahuilah di adalah hati.” (Muttafaqun alaih)

Bila berbicara tentang hati ini ia akan di kaitkan dengan perasaan, almaklumlah kita semua sudah semakin dewasa dan bakal mengalami masalah hati yang menjerat jiwa dan perasaan. Namun apakah sandaran kita apabila masalah ini datang menerpa dan mula bertapak dalam hati dan jiwa? Bermohonlah pada Allah supaya tidak menenggelamkan kita dalam kemelut perasaan yang dapat merosakkan sekeping hati yang suci ini. Sesungguhnya hati ini di bawah genggaman Allah, Dia berhak memalingkan hati kita kepada sesiapa yang Dia kehendaki. 

Mungkin orang yang paling kita benci akan menjadi pendamping hidup kita selama-lamanya dan mungkin juga orang yang paling kita suka akan menjadi musuh kita suatu hari nanti. Kita tidak tahu rahsia hati ini kerna ia merupakan rahsia Allah.

"Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui" (Al-Baqarah 216)

Buat Sahabat yang di sayangi, apabila kata sayang dan cinta mula di beri, janganlah terus terperdaya dengannya kerna tiada jaminan untuk semua ungkapan itu. Tiada jaminan bahawa kata dan sayang yang terluah menandakan dia adalah jodoh kita. Luahan kata "Aku suka kamu", "Aku sayang kamu", "Aku cinta kamu" adalah ungkapan yang penuh dengan bebanan tanggungjawab. Ia tidak semudah melafazkannya dengan kata-kata.

Salahkah aku sukakan dia? Bukankah perasaan suka itu adalah fitrah? Benar wahai sahabat. Perasaan suka itu adalah fitrah namun fitrah perlukan hidayah, jika tidak fitrah akan menjadi fitnah. Namun alangkah ruginya andai kita terfitnah semata-mata ingin menyempurnakan fitrah.

Seberapa kita yakin dengan hati kita? Hati berkata ia adalah jodoh dan pilihan terbaik kita. Tanpa istikharah dan doa supaya Allah berikan petunjuk kepada kita, maka kita berbuat keputusan bahawa ia adalah terbaik buat kita. Maka kita hanya percayakan hati kita, mengapa kita tidak meminta Allah buka kan mata kita dan berikan petunjuk buat keputusan yang penting ini. Perkara ini berkaitan dunia dan akhirat kita. Benarkan? Itulah seharusnya kamu lakukan wahai sahabat, istikharah dan mintalah Allah berikan petunjuk buat pilihan yang terbaik buat mu wahai sahabatku.

Ingatlah wahai sahabatku... 

"CINTA YANG DICARI ADALAH BAIK, TETAPI CINTA YANG DIDAPATI TANPA DICARI ADALAH LEBIH BAIK"

"tiada yang lebih diketahui dari hatimu, dan sebaik-baik hati adalah sentiasa berhubung dengan Allah, tanyalah pada Allah, dirimu akan menemui jawapannya"

Jadi jangan rungsingkan perihal perasaan yang datang tanpa di duga ini kerna ia tidak kekal lama. Ia hanya bertandang seketika lantaran si syaitan yang ingin mengotorkan jiwa dan hati yang suci bersih ini. Biarkan cinta dan perasaan itu bertapa andai ada ikatan yang halal darinya kerna tiada murka Allah buatnya malah ia lebih meraih pahala dari Allah. 

"Kita tidak boleh mencintai orang lain sebelum kita mencintai diri sendiri, dan kita tidak boleh mencintai diri sendiri sebelum kita mencintai ALLAH!"

Wahai sahabatku, insan yang benar-benar mencintai dirimu akan terus berjumpa orang tua mu dan melamarmu untuk menjadikan kamu suri hidupnya. Dan dia sesekali tidak akan mensia-siakan masa yang ada dengan hanya bermain cinta denganmu. Kerna dengan bermain cinta hanya akan membuang masa dan menghilangkan manisnya cinta yang halal buatmu dan dirinya. Lagi manis andai cinta itu mendapat keredhaan dari Allah.
Untukmu CINTA,...
Yang hadir di hati tanpa sebab, tanpa syarat,
tak terbatas oleh ruang,waktu dan jarak yang membentang...
Andai benar cinta itu karena Allah biarkanlah Allah Sang Pemilik Cinta yang mengatur segalanya hingga KEINDAHAN itu datang pada waktunya dengan orang yang TERBAIK yang Allah pilihkan untuk kita...
Akhir sekali wahai sahabatku.. doakan supaya cinta Allah datang seiring dengan cinta makhluk buat mu..

" YA ALLAH BERIKANLAH CINTA-MU KEPADAKU, JADIKANLAH ORANG YANG MENCINTAI-MU MENCINTAI AKU, DAN JADIKANLAH AKU MENCINTAI SEGALA SESUATU YANG MEMBAWA KEPADA KECINTAAN-MU!"


p/s: sudah penat menulis panjang lebar mengenai hal ini. buat sahabat yang di kasihi oleh Allah. Jika masih ada yang belum terang buatmu, nanti insyaAllah kita berjumpa dan akan saya cuba terangkan kepadamu. Tetapi ketahuilah bahawa saya juga masih belum memahami hal ini. Kita akan berjaya rungkainya andai kita pernah merasai halalnya cinta yang sebenar... insyaAllah...

p/s: ok.. masa untuk berehat.. makan ubat dan tidur.. :D

9 comments:

penchacaiz said...

bila Allah telah kasih dan cintakan seseorang, maka seluruh makhluk di langit dan di bumi akan cintakan dia.

LeiyaUmairah said...

bicara tentang hati...

nam said...

tuan farid:

haa.. lupa nak selitkan kata-kata nie kat entry atas..

jazakalllah khairan sbb ingatkan.. (",)


cik lieya:

hati mula berbicara?? (",)

Norsha said...

sungguh cinta itu indah dan ia bertambah indah bila dipayungi dengan hidayah & sunnah

mhafiz_ydin said...

hati-hati di jalan raya

nam said...

kak norsha:

benar kak.. jika ia di payungi sunnah dan hidayah pasti ia adalah yang manis-manis dan indah-indah belaka.. insyaAllah...


tuan hafiz:

pandu cermat, Allah bagi selamat.. (",)

LeiyaUmairah said...

~belum lagi nam~
lia masih budaklah~heheee

Hidayatullah said...

Huh,artikel nh mmg sesuai utk org yg jiwa tgh kacau cr jodoh.haha.

nam said...

cik leiya:

ehem3.. nam kene bt sambungan entry nie.. tajuk "bila hati mula berbicara".. heheh.. (",)


tuan hidayatullah:

ehem3.. ngah jiwa kacau ker tuan??.. (",)