Daripada Abu Hurairah bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:

" sesungguhnya Allah berfirman: 'Aku bersama hamba-Ku selagi mana ia mengingati-Ku dan kedua-dua bibirnya bergerak (untuk berzikir)" (Riwayat Ahmad dan Ibn Majah)

Sunday, October 2

Jaga Harta, Jaga Iman..

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG


Bagaimana dengan terjaganya harta akan terjaga imannya seseorang?

Alkisah 1:..

Si fulan ini selalu sangat meninggalkan handphonenya merata-rata, suatu hari tanpa di duga. Handphone yang selalunya dia tinggalkan merata-rata itu hilang. Si fulan menyesal dengan perbuatannya, namun terlintas di hati nya “ Kalau dia buat begini atau begitu, mesti handsetnya tidak hilang”… 

Rosaklah iman si fulan atas sebab perkataan “kalau” nya itu, kerna ia berfikir atas sebab perbuatannya itu handphone nya telah hilang, sedangkan ia telah terjadi dengan izin Allah. Bukan sebab dia letak merata-rata. Perkataan “kalau” itu adalah perkataan syaitan.. 

Daripada Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu bahawa Rasulullah sallallaahu ‘alayhi wa sallam pernah bersabda: Mukmin yang kuat lebih disukai oleh Allah daripada mukmin yang lemah. Namun pada kedua-duanya ada kebaikan. Berjaga-jagalah terhadap perkara yang boleh mendatangkan kebaikan kepada engkau, pintalah pertolongan daripada Allah. Sekiranya engkau ditimpa sesuatu musibah, maka jangan engkau berkata: “KALAULAH aku lakukan begini maka sudah pasti lain yang berlaku. Tetapi katakanlah:”Itu merupakan takdir Allah dan Dia melakukan apa yang dikehendaki-Nya, sesungguhnya ‘KALAU’ akan membukakan pintu amalan syaitan.” [Riwayat Muslim]

Alkisah 2:..

Si fulan ini sayang sangat motosikalnya, lalu sebelum tinggalkan motosikalnya si fulan telah memasang 10 biji mangga untuk merantai motosikalnya daripada di curi. Namun atas asbab Allah Maha Kuasa, makhluk tiada kuasa, motosikal yang si fulan kunci tadi telah hilang. Si fulan ini telah usaha untuk mengelakkan motosikalnya dari di curi namun tetap di curi. Terdetiklah di dalam hatinya “Aku dah kunci guna 10 biji mangga pun hilang… Memang inilah kuasa Allah!”

Walaupun usaha tapi kena tawakal pada Allah. Usaha si fulan tadi sebenarnya untuk kepentingan iman. Contohnya, walaupun kambing di ikat dengan tali, kita jangan tawakal dengan tali tapi kena tawakal pada ALLAH!.. 

Jagalah harta bukan sebab takut harta tu hilang sebaliknya jagalah harta untuk jaga iman.

Wallahuallam..


p/s: jazakallah khairan kepada insan-insan yang membantu dalam penulisan kali ini.. lain kali ajarkan lagi yek.. :D

5 comments:

Ismi Ijmi said...

eh,
ni nasihat masa keluar.

advance lah cik aslinda nih eh

nam said...

tuan izmer:

saya baru dapat nasihat nie..(",)..

tuan.. nanti tuan tulis la karkuzari lagi.. (n_n)

penchacaiz said...

iman yang mantap tak terkesan dengan usaha2 lagi. 100% tawakal kpd Allah. sebab sibuk mencari perintah2 Allah dan sunnah nabi saw. segala perkara baik dan tak baik akan jadi sebab bertambah iman.

usaha atas iman lg dan lg

Anonymous said...

Alhamdulillah...coretan & penjelasan yg bagus nam..
iman yakin kiter ummat akhir zaman ini xkan jadi sehebat abu bakr siddiq r.a., hatta seekor burung pun lebih yakin Allah dari kiter(astaghfirullah)..dgn iman asbab yg ader pada kiter hari ini,kiter xdibenarkan bertawakal sepertimana mereka(para sahabat/wali2 Allah)rosak iman kiter nnti,namun usaha perlu dilakukan ke arah itu,cumer semasa proses belajar2 yakin tawakkal pd Allah kiter perlu
gunakan asbab..tp harap,yakin & tawakkal dengan Allah..tepuk dada tanyer iman masing2..yaAllah maaf karo..usahakan iman yakin sempurna pada Allah..dakwahkan kebesaran Allah lagi&lagi..insyaAllah..Allah bantu..amin..

Norsha said...

Alhamdulillah......nasihat yg sgt bagus dan bermanfaat sekali....teruskan lagi ye...