Daripada Abu Hurairah bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:

" sesungguhnya Allah berfirman: 'Aku bersama hamba-Ku selagi mana ia mengingati-Ku dan kedua-dua bibirnya bergerak (untuk berzikir)" (Riwayat Ahmad dan Ibn Majah)

Friday, April 8

Bonggol Unta??

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM

ASSALAMUALAIKUM.... Alhamdulillah Allah lapangkan masa saya untuk menulis entry baru disini.. Alhamdulillah juga kerna Allah masih berikan kesempatan untuk saya bernafas di muka bumi ini.. Syukur-syukur Ya Allah...

Kali ini saya ingin bebelkan tentang sesuatu yang baru sangat saya tahu.. isk3... Sedangkan sebenarnya benda ini telah menjadi trend dan fashion wanita zaman sekarang.. isk3.. tertinggal rupanya saya mengenai fashion ini.. Tapi tidak mengapa.. Ia tidak mengeffect kehidupan saya. Cuma ia memberi kejutan yang hebat buat saya.. isk3 lagi.. dasat betol benda ni... 

Teringat satu hadis apabila melihat wanita-wanita diluar sana memakainya... 

“ akan muncul dalam kalangan umatku di akhir zaman, kaum lelaki yang menunggang sambil duduk di atas pelana, lalu mereka turun di depan pintu-pintu masjid. Wanita-wanita mereka( isteri mereka atau anak perempuan), berpakaian tetapi seperti bertelanjang ( nipis&ketat). Di atas kepala mereka pula(wanita) terdapat bonggolan (sanggul atau tocang) seperti bonggol unta yang lemah gemalai. Oleh itu laknatlah mereka semua. Sesungguhnya mereka adalah wanita-wanita yang terlaknat”- hadith riwayat Ahmad, jil.2, ms. 223. 


Rasulullah s.a.w bersabda: 


“dua golongan penghuni neraka yang mana aku sendiri belum pernah melihat keadaan mereka didunia: golongan yang membawa cemeti seperti seekor lembu lalu menggunakannya untuk memukul manusia dan juga kaum wanita yang berpakaian seperti bertelanjang, menggoyangkan badan dan berlenggang-lenggok, kepala mereka ada suatu seperti bonggol di kepala unta yang bergoyang-goyang. Mereka tentu tidak akan memasuki syurga atau mencium baunya sedangkan bau syurga itu dapat dihidu dari jarak perjalanan begitu dan begini” 
–hadith riwayat Muslim. Hadith no 212- 


isk3.. Sudah Rasulullah nyatakan bahawa sesiapa yang memakainya tidak akan memasuki syurga dan tidak mencium bau syurga.. isk3.. nampak sangat Rasulullah melarang keras pemakaian benda ini terhadap umat-umatnya.. Jadi mengapa kita terikut dengan fashion hingga mengabaikan hadis yang Nabi terulung kita ini sampaikan?? 

Hadis telah saya kuar tapi lupa pula nak bagitau apakah benda yang menjadi larangan oleh Rasulullah ini...
Benda itu adalah bonggol di kepala atau lebih di kenali dengan sanggul atau tocong... Mesti ramai orang tau sal ni kan?? 

ini lah maksud saya...sanggul tiruan.....


ini lagi satu.. isk3...

Saya pun baru tahu sal ini sebab kes jalan-jalan kat pasar malam... Alhamdulillah Allah bagi izin saya tahu tentang benda ini.. Kalau tidak saya memang serius tak tahu tentang benda ini.. isk3.. 

Kepada wanita kat luar sana... saya nasihatkan supaya janganlah buat apa yang Allah tak suka.. kenapa kita nak menempah neraka sedangkan syurga telah tercipta dengan sebaik-baiknya?? Pikirkanlah.. Semoga Allah beri hidayah buat kita semua.. AMIN.. insyaAllah..


p/s: Saya rasa bersalah sebab tak mampu cakap terus terang dan beri nasihat kat mereka.. Saya iman lemah.. isk3.. Harap Allah boleh maafkan saya.. AMIN..

sekian terima kasih
nam..
wassalam..

1 comment:

kinakona said...

Baru perasan entry ni. :D
Sy pun ada benda alah tu jgk,tp ori punya bkn tiruan. :p haha tp masa tu jahil lg. then bila da sungguh2 faham Hadith tu,terus ambil tindakan. Tp masa tu pelik sbb jln mana2 nmpk wanita2 ni sume bersanggul. Terdetik gak,ni btl ke rmbt panjang. Huhu (masa tu tk tahu lg kewujudan serkup ada sanggul tiruan tu) then bila dpt tahu mengucap panjang! Astaghfirullah. Sape punya idea tu? Berapa byk la agaknya dosa si pembuat serkup tu tanggung. Ye tk? Allah,moga Allah beri taufik dan hidayahNya. Sy tgk pun mcm malu gtu.