Daripada Abu Hurairah bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:

" sesungguhnya Allah berfirman: 'Aku bersama hamba-Ku selagi mana ia mengingati-Ku dan kedua-dua bibirnya bergerak (untuk berzikir)" (Riwayat Ahmad dan Ibn Majah)

Monday, September 26

Masa Muda

DENGAN NAMA ALLAH YANG MEMEGANG HIDUP DAN MATIKU



telah berpesan Sayyidina Ali Abi Talib Karamallahu Wajhah;


" Aku menangis atas masa mudaku yang telah berlalu. Aduh! Alangkah enaknya kalau masa muda itu dapat kembali lagi kepada kita"

"Seandainya masa muda itu boleh di perjualbelikan pasti aku akan berikan kepada penjualnya apapun yang ia inginkan"

"Akan tetapi jika masa muda itu sudah berlalu jauh dari kemuliaan maka memintanya untuk kembali lagi adalah sesuatu yang mustahil"




Walau berapa kali pun kita meminta untuk kembali ke masa dahulu, kita tidak mampu untuk lakukan ia kerna masa lalu hanya kenangan buat kita dan ia telah jauh pergi meninggalkan kita.. 

Semoga masa yang ada sekarang dapat kita manfaatkan sebaiknya dalam mengejar redha dan rahmat dari Allah SWT kerna sesungguhnya kehidupan di dunia sudah semakin singkat dan kita akan kembali ke akhirat yang kekal abadi.. 

5 comments:

mhafiz_ydin said...

Pemuda yang baik perwatakan/akhlaknya seperti orang dewasa.

kinakona said...

Subhanallah..
Sungguhla,kita minta dgn apa cara sekalipun utk kembali pd masa lalu tetap tkkan berlaku. Hanya taubatan nasuha sbg ganti segala penyesalan kita. Moga baki masa kita kat dunia ni dpt terus istiqamah dlm redhaNya.

Norsha said...

sungguh, masa lalu itu adalah kenangan, masa akan dtg itulah harapan yg tak harus dipersiakan...

Anonymous said...

masyaAllah...
benarlah kata2 saidina ali r.a.
sunguh masa muda adalah satu ni'mat yg besar dari Allah swt...
beruntunglah seseorang yg dizaman mudanya digunakan utk mengabdikan diri dlm usaha agama & dpt istiqomah dgnnya...Allahumma amin...

nam said...

semoga kita semua dapat menggunakan masa yang tersisa sebaiknya dalam hidup beragama dan semoga kita kembali ke akhirat di syurga yang abadi... ameen ya rabb...