Daripada Abu Hurairah bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:

" sesungguhnya Allah berfirman: 'Aku bersama hamba-Ku selagi mana ia mengingati-Ku dan kedua-dua bibirnya bergerak (untuk berzikir)" (Riwayat Ahmad dan Ibn Majah)

Tuesday, September 6

Perkenalan Di Facebook

ASSALAMUALAIKUM WBT


Facebook itu adalah laman sosial yang paling popular tika ini yang setanding dengan Twitter. Tanya saja di mana-mana, pasti mereka mempunyai facebook. Mungkin juga facebook ini telah menjadi fenomena dalam masyarakat keseluruhannya. Tidak mengira bangsa, usia dan taraf, setiap mereka akan mempunyai facebook. Mungkin juga ada yang tidak mempunyai facebook namun nilainya masih sedikit.




Hamba bukan ingin mengutuk atau mencerca facebook namun hamba mempunyai kenangan yang baik sejak "mempunyai" facebook sendiri. Pelbagai golongan yang hamba jumpa sepanjang hamba memasuki arena berfacebooking ini. Tetapi kenangan yang paling terkesan pada hamba adalah Allah izinkan hamba untuk berukhwah dengan beberapa insan yang hamba sayangi. 


Hamba berukhwah dengan beberapa saudara, kakak dan adik yang menyayangi hamba. InsyaAllah. Setiapa apa yang diungkapkan mereka umpama nasihat yang bermakna buat hamba. Hamba insan yang banyak melakukan khilaf. Jadi Allah SWT telah menghadiahkan saudara, kakak dan adik untuk membantu membetulkan diri hamba yang serba kekurangan ini.


Sekarang hamba telah beransur keluar dari dunia facebook atas sebab tertentu. Semua sahabat, saudara dan teman yang hamba berkenalan di facebook terpaksa hamba tinggalkan. Tetapi ukhwah yang terbina telah di jaga oleh Allah SWT. Allah SWT masih mengizinkan kami berukhwah walaupun bukan di facebook. Terima kasih Allah!. :)


Ukhwah yang terjalin bukan datangnya dari facebook sebaliknya berlaku dengan izin Allah SWT. Allah SWT mengkhendaki hamba untuk berkenalan dengan insan-insan terpilih supaya hamba dapat membetulkan diri hamba. Sekarang persahabatan yang bermula di facebook telah menjadi persahabatan yang sebenar di dunia nyata. Ini semua kerna kuasa Allah. 


p/s: istimewa buat syazlina, kak huda, kak wawa, akhi khairul nizam, adik siti, kak liza ros, bro sufian, adik syafiq tersayang, amin yang baik, teman-teman sekampus di uitm yang tidak pernah bertegur sapa atau berborak-borak dahulu namun sekarang kami berukhwah dengan izinNya dan semua pegusaha-pengusaha agama yang baru dikenali di facebook. Special thank to kak nurul, kak2 yang banyak nasihat saya sepanjang saya berfacebook dan banyak berkongsi ilmu tentang usaha-usaha agama yang Nabi tinggalkan untuk kita. Sayang kalian semua kerna Allah.. (n_n)

No comments: