Daripada Abu Hurairah bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:

" sesungguhnya Allah berfirman: 'Aku bersama hamba-Ku selagi mana ia mengingati-Ku dan kedua-dua bibirnya bergerak (untuk berzikir)" (Riwayat Ahmad dan Ibn Majah)

Friday, September 9

Mahar Kahwin Mahal???

ASSALAMUALAIKUM WBT


Pada musim perayaan ini biasalah kita akan melihat adat ziarah-menziarah ini di jalankan. Apabila datang menziarah atau pergi menziarah di situ maka banyaklah perkara yang akan di borakkan. Saling bertukar-tukar pandangan dan ada juga saling nasihat-menasihati. Itu juga berlaku kepada hamba yang menziarah ke rumah ayah-ayah saudara di rumah mereka. Hamba mendengar pelbagai cerita daripada ayah-ayah saudara kerna mungkin mereka ingin berkongsi pendapat dan mendengar pandangan dari sanak-saudara mereka.




Perbualan yang menjadi kesan kepada hamba ialah mengenai mahar kahwin mahal. Aduh.. Kesian sungguh pihak lelaki. Pakcik ingin mengahwinkan anaknya tetapi diminta untuk menyediakan wang hantaran sebanyak RM12,000 sebagai hadiah kepada keluarga pengantin perempuan. MasyaAllah. Mahalnya.. Hamba terpaku apabila mendengar jumlah wang hantaran yang di sebutkan oleh pakcik. Tetapi apa yang boleh buat kerna pihak perempuan yang meminta wang hantaran sebanyak itu, ia harus dipenuhi jika mahu perkahwinan di teruskan. Isk3.. Rasa terkejut sangat.. 


“Sesungguhnya yang besar berkat nikah ialah yang sederhana belanjanya “.
(Riwayat Ahmad)


Tadi hamba sedang mencari-cari info berkaitan mahar kahwin ini di internet, hamba terjumpa satu kajian yang agak mengejutkan hamba. Kajian nya ialah purata nilai mahar perkahwinan mengikut status pendidikan seorang gadis..


UPSR, PMR/SRP : RM1,000 - RM3,000
SPM : RM3,000 - RM8,000
STPM/DIPLOMA : RM8,000 - RM12,000
DEGREE : RM12,000 - RM15,000
2ND DEGREE/MASTER : RM15,000 - RM20,000
PHD : RM20,000 - RM30,000



Isk3. Sungguh pelik kajian ini. Sungguh kesian pada kaum lelaki terpaksa menyediakan wang hantaran yang banyak untuk mengahwini seorang gadis yang pada fikiran mereka akan bersama-sama di dunia dan bakal menanti mereka di syurga sana.


"Daripada 'Aisyah, Rasulullah SAW bersabda bermaksud, 'Sesungguhnya nikah yang paling besar keberkatannya ialah yang paling mudah (rendah) maharnya". 


Berikut adalah Video rakaman kuliah Ustaz Azhar Idrus Al-Hafiz ia membincangkan mengenai mahar kahwin mahal yang semakin meningkat saban hari seperti naiknya harga barangan di pasaran. hehe..




Kepada wanita-wanita di luar sana dan kepada hamba juga. Jom kita fahami apakah yang ingin di sampaikan oleh Ustaz Azhar mengenai mahar kahwin mahal ini. Jika yakin kita adalah wanita berstatus dan layak untuk meminta mahar yang mahal maka lakukan nya, namun jika fikir bahawa kita hanya wanita biasa maka mahar yang sedikit adalah layak buat kita. Namun seeloknya mahar yang murah adalah mahar yang terbaik. 


Perlulah di ingat bahawa selepas perkahwinan lagi banyak perlukan perbelanjaan iaitu perbelanjaan untuk menanggung anak-anak yang bakal di lahirkan nanti. Jika awal perkahwinan sudah meletakkan mahar yang mahal hingga ada pihak lelaki yang sanggup berhutang sana-sini, maka akan susah di kemudian hari untuk membayar hutang itu kembali dan pada masa yang sama kita memerlukan duit yang banyak untuk perbelanjaan anak-anak nanti.


pengsan kaum adam kalau nak sedia puluhan ribu dan sekadar hendak di habiskan dalam sehari.. isk3.. dunia.. dunia...
Akhir kata, letakkanlah mahar yang layak buat kita dan jangan pula ia memberi beban kepada pihak lelaki untuk menyediakannya. Selamat beramal dan renung-renungkan.. (n_n)


p/s: sekadar berkongsi pandangan tentang hal ini kerna pada hamba isu mahar yang mahal menyebabkan sesuatu perkahwinan yang bakal di bina kerna Allah sudah hilang serinya lantaran mahar yang mahal dan menyusahkan pihak lelaki. Supaya ia menjadi panduan dan ingatan untuk hamba dan wanita-wanita di luar sana. Ameen.. Semoga Allah berkahi perkahwinan yang bakal di bina. ameen.. (n_n)


p/s: semoga hamba tergolong dalam golongan yang tidak menzalimi bakal zauj dengan mahar yang mahal dan menyusahkan ini. ameen ya rabb...





5 comments:

Norsha said...

kesian pd yg tak berkemampuan tapi berhajat utk yg halal, nmpaknya terpaksalah mereka berhutang...kalau akn dtg cammanalah agaknya ye mard ?

Norsha said...

oh silap, bukan mard, aslinda.....maaf, maaf....

nam said...

cikgu norsha:

bersederhana lah dalam urusan ini, bukan yang mahal jadikan indahnya nikah itu sebaliknya redha Allah yang paling penting.. betul x kak??

semoga saya x tergolong dalam golongan yang menzalimi bakal suami saya.. ameen...

Egg Head said...

sebab tu....ada syor dari karkun lama, kawin la dgn hafizah atau alimah....insyallah maharnya tak la mahal sgt...sbb tak ada pelajaran dunia yg tinggi...tak ada diploma,degree,master ataupun PHD...huhuhuhu...mesti la lg rendah maharnya.....

nam said...

sepatutnya hafizah atau alimah yang maharnya mahal tapi asbab paham agama jadi maharnya jadi rendah..

tp bukan mahar ukuran rumahtangga yang bahagia.. betol x tuan?? heheh..