Daripada Abu Hurairah bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:

" sesungguhnya Allah berfirman: 'Aku bersama hamba-Ku selagi mana ia mengingati-Ku dan kedua-dua bibirnya bergerak (untuk berzikir)" (Riwayat Ahmad dan Ibn Majah)

Wednesday, September 14

Si Kecil

ASSALAMUALAIKUM WBT


Alhamdulillah sejak beberapa hari mengalami demam dan selsema yang panjang. Baru hari ini sehat dengan sepenuhnya. Syukur Alhamdulillah hari ini rasa lebih semangat ingin bekerja.. Terima kasih Allah kerna memberikan hamba penyakit dan dengan rahmatMu juga hamba sembuh semula.. LOVE ALLAH.. (n_n)..


Sejak akhir-akhir ini panggilan "mak" semakin kerap saya dengar dari mulut "si kecil" yang baru mula pandai bercakap. Sedangkan pada hakikatnya saya bukanlah ibu atau ibu saudara kepada nya. Saya hanya punya ikatan atas nama islam dengannya..


Inilah "si kecil" yang saya maksudkan..



"Si kecil" ini baru berusia 3 tahun dan dia tinggal di rumah saya sejak usia 2 bulan. MasyaAllah.. Sangat teruja masa tu sebab saya yang tidak punya pengetahuan tentang baby terpaksa menjaga dia. Tapi alhamdulillah semuanya di permudahkan Allah, dari dia belum pandai merangkak sekarang dia dah pandai cakap pun.. (n_n).. Terima kasih Allah sebab temukan hamba dengan "si kecil" ini.. (n_n)..

Saya teringat ketika saya membawa dia menemani saya untuk pergi ke hospital. Dia yang banyak bercakap dan berjalan, menjerit memanggil saya..

"Mak.. nak minum milo satu.." 
(menjerit sekuat hati hingga semua pesakit yang sedang menunggu giliran melihat ke arah saya)

Seorang makcik berhampiran saya terus bertanya kepada saya..

Anaknya umur bape?? Suami keje apa?? 
(sambil senyum-senyum melihat gelagat si kecil minum milo)

Saya saat itu jantung seperti nak meletup.. hehe.. yela.. tak kawen lagi.. macam mana nak jawap.. si kecil ni pula best jer panggil saya dengan panggilan mak.. Adeh.. Saya tak terus menjawap soalan makcik tu.. Si kecil terus menimbulkan kontroversi di situ.. hehe.. Si kecil bertanya..

MAK!! Papa mana??

Saat tu Allah SWT je tahu perasaan saya, MasyaAllah.. Betul-betul rasa nak meletup.. hehe.. Saya terus tersenyum dan jawap kat si kecil tue... "Papa keje".. Dia pun terus diam sambil minum milo.. Saya memandang makcik yang bertanya kepada saya tadi.. Dan saya katakan padanya..

"Suami kerja biasa-biasa je.. Alhamdulillah.. Anak ni umur 3 tahun..baru je pandai bercakap" 
(Sambil tersengih-sengih menahan malu nak jawap soalan tu..hehe..)

Rasa bersalah sebenarnya sebab tak bagi tahu perkara sebenar kat makcik tu, tapi saya takut ceritanya lebih panjang dan mesti makcik tu pelik kenapa "si kecil" panggil saya dengan panggilan "mak". Maafkan saya ya makcik kerna telah melakukan kesilapan dengan tidak memberitahu perkara sebenar.. (T_T)..

Seringkali apabila saya mula pakai tudung untuk bersiap pergi kerja mulalah si kecil akan bercakap macam-macam supaya bawa dia bersama..

"MAK!.. aiskrim strawberry jom.. (n_n)...
(sambil buat muka comel.. isk3.. geram jer.. hehe..)

Tetapi kehadiran si kecil dan adik-adiknya sesuatu yang indah dalam hidup saya kerna mereka dengan kehadiran mereka, Allah banyak mentarbiah diri saya tentang erti sabar dalam melaksanakan tanggungjawab..Syukur kepada Allah kerna menemukan saya dengan mereka kerna mereka adalah anugerah terindah dalam hidup saya. Terima kasih Allah..

si abang dan adik-adiknya. comel kan?? hehe.. hebatnya Allah!

p/s: tetibe rasa suatu saat nanti si kecil dan adik-adiknya mungkin akan pergi meninggalkan saya.. hurm.. walau apa pun, saya mohon supaya Allah pelihara mereka di dunia dan akhirat.. semoga Allah menjadikan mereka sebagai mujahid dan mujahidah pejuang agama Allah.. ameen..


11 comments:

Ismi Ijmi said...

assalamualaikum.1st comment

mhafiz_ydin said...

Dapat pangkat mak sebelum jadi mak.. Hebat2..

Bijen M. said...

Allah nak tarbiyah.
Lepas ni mudahlah insyaAllah.

Abu Zarim Mohamad said...

subhanAllah,,,sebak pon ada,,sad ending la,,:(...cerita die mmg menarik,,bt sy tertnya2,,tp,xpe la,,,moga Allah mudahkan akak,,nnt nikah,,anak nk pggil pe?ummi?mami?mama?...:)

nam said...

Tuan ismi :
Waalaikumussalam wbt.
Terima kasih tuan sudi tinggalkan jejak di entry saya kali ini..

Tuan mhafiz:
hebat Allah, jadikan saya berpangkat sebelum masanye.. :D

Tuan Bijen m:
benar. Bila sampai masa mungkin dah x trkejut sgt. InsyaAllah..

Tuan Abu Zarim:
tetanye ttg apa? Cube tanye.. :D..
Sedih sbnrnye mgenangkan nnt bila mereka dh pindah msti xdpt jumper lagi.. ;(.. Andai sampai masa akak nnti akak nk pnggilan ummi. InsyaAllah. Kita merancg Allah tentukan. Nnt dah sampai masa dtg la mjlis walimah akak. InsyaAllah.. Hehe..

Ismi Ijmi said...

bertuahnya blog si gaids nih, semua commenter dari pak adam punya cucu2 lelaki..heh

~izmer

nam said...

Tuan izmer:

Mungkin kaum hawa x perasan kewujudan saya di sini. :)

Norsha said...

InsyaAllah......dah tak lama dah tu...:)

Norsha said...

InsyaAllah......dah tak lama dah tu...:)

Norsha said...

InsyaAllah......dah tak lama dah tu...:)

nam said...

kak norsha:

erkk.. dah x lama apa tue kak? huhu..(bt2 x phm jer. hehe...)

insyaAllah smpai la masa nye nnt. tp skrg nk belajar dulu. nnt ada rezeki boleh ajar anak2 hidup dan amalkn sunnah nabi.. insyaAllah.. :-)

doakan yer kak..