Daripada Abu Hurairah bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:

" sesungguhnya Allah berfirman: 'Aku bersama hamba-Ku selagi mana ia mengingati-Ku dan kedua-dua bibirnya bergerak (untuk berzikir)" (Riwayat Ahmad dan Ibn Majah)

Monday, September 19

Sejuta Cinta Buat Bonda

ASSALAMUALAIKUM WBT

Ini merupakan entry ke 100 saya. Heheh.. tak sangka dah masuk entry ke 100. Syukur Alhamdulillah Allah masih izinkan saya meneruskan penulisan di sini. Terima kasih Allah... LOVE ALLAH!!!!... Sebelum ini pun saya ada menulis di blog yang lain, tetapi blog yang dulu telah di tutup atas sebab-sebab tertentu... Saya mulakan semula perkongsiaan saya di ruang ini pula.. Semoga blog kali ini terus kekal jika tiada apa-apa yang menghalang.. insyaAllah... (n_n)


..............................................................................


Ibu itulah insan yang saya sayang. Saat Allah memanggil ayah pergi, Allah masih memberikan ibu untuk menjadi peneman kami di dunia. Terima kasih ya Allah kerna memberikan saya ibu yang baik dan sangat menyayangi kami.. (n_n)...


Hayatilah bait-bait kata ini. Semoga Allah memberikan kita kesedaran tentang pengorbanan ibu dan perit serta kesusahan ibu dalam membesarkan kita anak-anaknya.. Semoga dengan kesusahan yang di alaminya menjadi asbab rahmat dan kasih sayang Allah kepada nya.. ameen...



Ibumu telah mengandungkan di dalam perutnya selama sembilan bulan seolah-olah sembilan tahun.
Dia bersusah-susah ketika melahirkanmu yang hampir sahaja menghilangkan nyawanya.
Dia telah menyusuimu dari susunya.
Dia telah hilang rasa ngantuknya kerna menjagamu.
Dia mencuci kotoranmu dengan tangan kanannya.
Dia utamakan dirimu atas dirinya serta atas makanannya.
Dia jadikan pangkuannya sebagai ayunan bagimu.
Dia memberikanmu semua kebaikan.
Apabila kamu sakit atau mengeluh.
Nampak darinya kesusahan yang luar biasa dan panjang sekali kesedihannya.
Dia keluarkan wang untuk membayar doktor yang mengubatimu.
Seandainya di pilih antara hidupmu dan kematiannya, maka dia kan meminta supaya kamu hidup.

Betapa banyak kebaikan ibu,
Sedangkan engkau balas dengan akhlak yang tidak baik,
Dia selalu mendoakanmu dengan taufiq,
Baik secara sembunyi mahupun terang-terangan.
Tatkala ibumu memerlukanmu pada saat dia sudah tua,
Engkau jadikan dia sebagai barang yang tidak berharga di sisimu,
Engkau kenyang dalam keadaan dia lapar,
Engkau puas dalam keadaan dia haus,
Dan engkau mendahulukan berbuat baik kepada isteri dan anak-anakmu daripada ibumu,
Dan engkau lupakan semua kebaikan yang pernah dia buat,
Dan rasanya berat atasmu memeliharanya,
Padahal adalah urusan yang mudah,
Dan engkau kira ibumu ada di sisimu umurnya panjang,
padahal umurnya pendek,
Engkau tinggalkan padahal dia tidak punya penolong selainmu..

(IMAM AZ-ZAHABI - AL-KABAIR)


...........................................................................


Ibu.. Aku sayang kamu..........

Ibu.. Aku ingin mentaatimu.............

Ibu.. Aku tidak mahu menjadi derhaka padamu...



IBU, ADAKAH IBU TELAH MEREDHAI AKU?





YA ALLAH, berikanlah ibu balasan yang sebaik-baiknya atas didikan ibu padaku dan pahala yang besar atas sayang yang ibu limpahkan padaku, peliharalah ibu sebagaimana ibu memeliharaku.


YA ALLAH, bila maghfirah-Mu telah ibu kecapi sebelumku, izinkanlah ibu memberi syafaat untukku. Tetapi jika maghfirah-Mu kukecapi lebih dahulu, maka izinkanlah aku memberi syafaat untuk ibuku, sehingga kami semua berkumpul bersama di tempat yang dinaungi kemuliaan-mu, keampunan-Mu serta rahmat-Mu..


p/s: tiada kata-kata yang dapat saya fikirkan dan mampu di luahkan saat ini. Hati berbunga lantaran Allah memberikan ibu sebagai penyokong hidup saya. Semoga Allah sentiasa melimpahkan rahmat dan memberikan yang terbaik buat ibu saya. Ameen.... 






2 comments:

mhafiz_ydin said...

The Prophet (S.A.W.) told us that we must obey Allah and His messenger at all times..
But after that, who else did he tell us to listen to and be close to?

Your Mother!

Yes.. Well done!!

nam said...

tuan hafiz:

Say Alhamdulillah
Thank you Allah
Thank you Allah
For my mother.... (n_n)

p/s: baca komen tuan mula2 x perasan tu lagu.. baca lagi sekali baru perasan... :D