Daripada Abu Hurairah bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:

" sesungguhnya Allah berfirman: 'Aku bersama hamba-Ku selagi mana ia mengingati-Ku dan kedua-dua bibirnya bergerak (untuk berzikir)" (Riwayat Ahmad dan Ibn Majah)

Wednesday, June 15

Cinta Islamik

ASSALAMUALAIKUM WBT

Cinta islamik? Apakah itu cinta islamik? Atas landasan apakah ia di katakan cinta islamik? Penat kepala hamba memikirkan hujah yang sesuai tentang cinta islamik ini. Hamba pun belum tahu benar apa yang melambangkan cinta itu islamik atau tidak islamik. Akhirnya semalam hamba menonton movie cinta islamik " Ketika Cinta Bertasbih" di TV AL-HIJRAH dan hamba teringat kembali movie cinta islamik lain seperti "ayat-ayat cinta" dan "Dalam mihrab cinta". Alhamdullillah. Hamba paham sedikit apa yang dikatakan cinta islamik. insyaAllah.

Apabila menonton movie cinta islamik ini ramailah wanita dan jejaka yang ingin mencontohi cerita cinta ini. Akhirnya muncullah fenomena cinta islamik ini kepada remaja dan remaja menjadikan cinta islamik ini sebagai landasan cinta mereka. 


Ada seorang sahabat bertanya "apakah versi cinta islamik hamba?", pada masa itu hamba hanya mendiamkan diri dan tersenyum. Otak ligat berfikir jawapan yang terbaik yang boleh hamba berikan kepada sahabat hamba itu. Bukan kerna hamba ingin bagi jawapan yang selamat dan hipokrit sebaliknya hamba masih belum ada jawapan untuk soalan nya. Hamba meminta sahabat hamba menunggu masa yang sesuai untuk hamba berikan jawapan itu. Akhirnya hamba rasa hari ini ari yang sesuai untuk hamba jelaskan apakah versi cinta islamik hamba. insyaAllah..(^_^)


CINTA ISLAMIK VERSI HAMBA begini....


"Cukup CINTAI dia didalam diam kerna DIAMMU adalah salah satu bukti CINTAMU padanya,
Kau ingin meMULIAkan dia, dengan tidak mengajaknya menjalinkan HUBUNGAN yang terlarang, Kau tidak mahu merosak KESUCIAN & penjagaan HATINYA kerna DIAMMU memuliakn kesucian diri dan hatimu, menghindarkan dirimu dari hal-hal yang akan merosakkan izzah dan iffahmu"

Hamba bukannya ingin menyatakan hamba insan yang baik atau hamba ingin pujian dari kalian. Tapi itulah cinta islamik versi hamba, itu sekadar pendapat sahaja, bukan sebagai rujukan untuk insan-insan yang ingin memulakan cinta islamik. 


Pada pendapat hamba yang jahil dan tidak punya ilmu ini, bukan cinta yang penting tapi yang paling penting adalah akad nikah itu kerna cinta itu lebih menarik andai halal nya ia di sisi Allah. Dan lagi pula cintakan mudah dipupuk, jadi bercinta lepas kawin kan lebih seronok. insyaAllah.


p/s 1: hamba tidak mahu mengulas panjang lebar tentang cinta islamik ini kerna hamba sendiri masih mencari makna cinta islamik yang sebenarnya. (^_^). 


p/s 2: hamba memohon maaf kerna sejak akhir-akhir ini hamba banyak menulis mengenai cinta dan jodoh, ini bukan kerna apa tetapi kerna ada permintaan dari sahabat2 untuk hamba menulis tentang tajuk2 ini. harap maaf sgt2.. hamba akan mencuba untuk menulis mengenai hal lain di entry yang seterusnya. insyaAllah. jadi selamat membaca. (n_n)

2 comments:

penchacaiz said...

aku rasa antara orang yg mengalami cinta islamik ialah kak ummu dan ustaz ishak la...

boleh tanya mereka la...

nam said...

farid: kak ummu dan ustaz ishak?

siapa mereka?