Daripada Abu Hurairah bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:

" sesungguhnya Allah berfirman: 'Aku bersama hamba-Ku selagi mana ia mengingati-Ku dan kedua-dua bibirnya bergerak (untuk berzikir)" (Riwayat Ahmad dan Ibn Majah)

Tuesday, June 21

Saya Pasti Mati


ASSALAMUALAIKUM WBT



Alhamdulillah walaupun sedikit sibuk kebelakangan ini, hamba masih berkesempatan untuk mencoret notes di sini. insyaAllah. Alhamdulillah kesihatan juga semakin baik walaupun kadang-kadang sedikit terganggu. 

Siapa saya? 
Saya bukan jutawan, saya bukan bangsawan, saya bukan hartawan, saya bukan pendidik, saya bukan pekebun, saya bukan polis, saya bukan perompak

Jadi siapa saya? 
Saya hamba Allah SWT dan saya umat Nabi Muhammad SAW. insyaAllah.

Saya juga anak kepada ibubapa sayasaya adik n kakak kepada adik-beradik sayasaya anak murid cikgu sayasaya kawan kepada teman-teman saya

Tapi saya hanya pinjaman buat mereka semua. Saya bakal pulang bertemu Yang Esa suatu masa nanti. Bila malaikat maut datang menjemput maka terputuslah hubungan saya dengan manusia tidak kiralah saya ini menteri, datuk, anak, adik, kakak, anak murid, kawan kepada sesiapa sahaja kerna kematian itu pasti.

"Dan Allah sekali-kali tidak akan menangguhkan (kematian) seseorang apabila datang waktu kematiannya. Dan Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan." 
(QS, Al-Munafiqun, 63:11)

Di dunia Allah SWT telah pinjamkan pelbagai benda dan perkara buat saya. Semua yang terbaik saya pernah miliki, tapi benda ini semua tidak mampu untuk saya bawa bersama untuk pulang bertemu Yang Esa. Hanya saya sendiri bersama amalan saya. 

Walaupun saya punya emak dan ayah yang best, bila saya mati saya tidak dapat bawa mereka bersama. 
Walaupun saya punya teman yang terbaik, bila saya mati saya tidak boleh ajak mereka ikut saya bersama-sama
Walaupun saya punya banyak harta, bila saya mati saya tetap kena tinggalkan ia ke dunia.

Jadi saya sangat hargai setiap perkara yang Allah hadiahkan buat saya, walaupun ia kadang-kadang tidak menyenangkan saya namun itu adalah perkara baik kerna itu menandakan Allah menyayangi saya. Betul x? (^_^)

Allah SWT berfirman : 
“Diwajibkan atas kamu berperang, padahal berperang itu adalah sesuatu yang kamu benci. Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui” (QS. 2 : 216).


p/s: saya sangat menyayangi insan-insan yang hadir dalam hidup saya walaupun mereka tidak mengetahui. InsyaAllah akan kudoakan semua kita berjaya didunia dan akhirat. amin. insyaAllah. (n_n).
Namun Kini Perpisahan Yang Terjadi
Dugaan Yang Menimpa Diri
Bersabarlah Di Atas Suratan
Ku Tetap Pergi Jua

No comments: