Daripada Abu Hurairah bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:

" sesungguhnya Allah berfirman: 'Aku bersama hamba-Ku selagi mana ia mengingati-Ku dan kedua-dua bibirnya bergerak (untuk berzikir)" (Riwayat Ahmad dan Ibn Majah)

Friday, May 13

BAIT-BAIT SYAIR IMAM SYAFIE

BISMILLAHHIRRAHMANIRAHIM



ku persembahkan kepadaMU
Tuhan sekalian makhluk harapanku
sekalipun aku seorang yang berdosa
wahai Yang Maha Pemberi dan Pemurah
Tatkala keras hatiku dan 
Sesak perjalanan hidupku
kujadikan rayuan daripadaku sebagai
jalan mengharap keampunan-Mu
Maka bilaman Engkau yang
memiliki keampunan menghapuskan 
dosa yang berterusan ini
kurniaan-Mu dan keampunan-Mu
adalah rahmat dan kemuliaan

Bukankah Engkau yang memberi
aku makan dan hidayah kepadaku
Dan janganlah Engkau hapuskan
kurniaan anugerah dan nikmat itu kepadaku

Semoga orang yang memiliki ihsan mengampunkan kesalahanku
dan menutup dosa-dosaku 
dan setiap perkara yang telah lalu
sekiranya Engkau ampunkan aku
ampunkan dari kederhakaan, kezaliman,
penganiayaan yang tak akan terhapus
di hari berhimpun kesedihan
Dan jika Engkau membalas siksa 
terhadapku, aku tidak akan berputus asa
sekalipun dosa-dosaku itu
memasukkan diriku ke dalam neraka


Dia adalah yang fasih ketika menyebut Tuhannya
dan bilamana dia bersama selain Tuhannya di dunia ini dia membisu
Dia berkata
" Kekasihku, Engkaulah tempatku meminta dan berharap
cukuplah Engkau bagi yang berharap sebagai tempat bergantung dan bermohon"


Kupelihara kasihku yang dicemari nafsu
Dan aku jaga janji kasih yang telah tercela
Di saat aku jaga, aku rindu
dan di saat aku lelap, aku berharap
mengiringi langkahku dengan penuh semangat dan berulang-ulang
maka dosaku adalah besar dari dulu dan kini
sedangkan keampunan-Mu yang 
mendatangi hamba adalah lebih agung dan lebih mulia"



No comments: