Daripada Abu Hurairah bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:

" sesungguhnya Allah berfirman: 'Aku bersama hamba-Ku selagi mana ia mengingati-Ku dan kedua-dua bibirnya bergerak (untuk berzikir)" (Riwayat Ahmad dan Ibn Majah)

Thursday, May 19

Mencari Redha Illahi


Allahuakbar!! Allahuakbar!! Allahuakbar!! Maha Suci Allah, Tuhan sekalian alam..


Dalam langkah yang perlahan kita susuri lembah kehidupan yang penuh dengan halangan dan cubaan dihadapan kita. Dan hanya yang layak dan berjuang dengan sepenuh tenaga akan terus teguh berdiri sambil membawa panji-panji Illahi.

Ujian ini bukan bertujuan untuk membuktikan siapa kuat atau lemah di hadapan Allah, sebaliknya ia menguji tahap keimanan dan ketakwaan kita kepada Allah SWT. Tidak perlu tubuh yang sasa untuk menjadi beriman, bukan juga kurus menandakan anda seorang iman. Iman bukan di nilai dari susuk tubuh. Malah iman bukan juga di nilai dari harta kekayaan yang melimpah di dunia. Jika iman boleh di kira dengan harta benda maka kasihan sekali manusia yang tidak punya harta apa-apa.

Kita bukan dilahirkan atau di hidupkan ke dunia untuk mencari harta benda setinggi gunung, bukan juga ingin memegang jawatan terpenting dalam dunia, bukan juga ingin menjadi angkasawan pertama negara sebaliknya kita di jadikan oleh Allah untuk beribadat dan beriman kepadaNya. Kata di bibir mungkin mudah, tapi bila ingin dipraktikkan, pelbagai alasan akan di berikan dan akhirnya terjadilah "menanam tebu di tepi bibir". Tiada apa yang dibuat, ibadat kemana, dunia yang kita sibuk-sibuk gali. Nauzubillah..

Maksudnya: “Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan dengan tujuan untuk mereka menyembah dan mengabdikan diri kepada Ku.(Surah Adz-Dzaariyaat:56)

Jadi ayuhlah kita berenang, merangkak, berjalan, berlari untuk mencari dan memperolehi cinta dan kasih dari Illahi kerna sesungguhnya tiada yang patut kita cari di dunia selain redha dan kasih sayang dari Allah. Dan berimanlah kita kepadaNya kerna ia adalah tanggungjawab kita yang harus kita galas dan pikul sehingga di bangkitkan semula di padang mahsyar

Firman Tuhan, mafhumnya: “Hendaklah kamu bertakwa kepada Allah dengan sebenar-benarnya.”
(Ali-Imran: 102)

Firmannya: “Bertakwalah kepada Allah dan ketahuilah bahawa Allah bersama-sama dengan orang- orangnya bertakwa.” (Al-Baqarah: 194)


Jadi janganlah risau jika kita beriman dan bertakwa kepadaNya pasti Allah akan membalas dengan sebaik-baik pemberian dari sisiNya kerna sesungguhnya Allah Maha Adil. Janganlah kita berasa letih dan tidak bersemangat untuk teruskan usaha dalam mengapai cinta dan kasih daripada Allah SWT yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.

Firman Allah: “Barang siapa bertakwa kepada Allah, nescaya Allah akan mengadakan baginya jalan keluar dan memberikan rezeki dari arah yang tiada disangka- sangkanya.” (Al-Thalak: 2)


p/s: semoga Allah sentiasa perkukuhkan dan permudahkan perjalanan kita dalam mencari redha dan kasih sayangNya. Semoga kita istiqamah dan mujahadah dalam usaha ini dan semoga kita tidak berpaling dari jalan dan rahmat yang diberikan olehNya. Amin...

p/s: Saya seorang yang lemah tetapi saya akan berusaha teruskan perjuangan kerna pengakhirannya maut akan datang menjemput saya. Saya akan pulang bertemu Kekasih Tercinta dan semoga rahmatNya tidak pernah putus dari saya, insan yang jahil dan hina ini. (T__T)

No comments: