Daripada Abu Hurairah bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:

" sesungguhnya Allah berfirman: 'Aku bersama hamba-Ku selagi mana ia mengingati-Ku dan kedua-dua bibirnya bergerak (untuk berzikir)" (Riwayat Ahmad dan Ibn Majah)

Wednesday, May 25

YA ALLAH~!!



" sekalian makhluk yang ada di langit dan di bumi sentiasa berhajat dan memohon kepada-Nya. Tiap-tiap masa Ia di dalam urusan ( mencipta dan mentadbirkan makhluk- makhluk-Nya) (AR-RAHMAN: 29)

Apabila laut tiba-tiba bergelombang, ombak menghempas bergulung-gulung dan angin bertiup dan berderu kencang, si nelayan akan berseru. Oh Tuhan, Ya Allah!!

Apabila penunggang unta tersesat di tengah padang pasir sahara, haluan berubah arah dan kafilah kebingungan dalam perjalanan, ia pun berseru: Oh Tuhan, Ya Allah!!

Apabila musibah menimpa, ujian melanda dan cubaan datang silih berganti maka orang yang ditimpa musibah itu akan berseru sekuat hati : Oh Tuhan, Ya Allah!!

Apabila segala pintu di tutup di hadapan para pengemis dan langsir di labuhkan , mereka akan berseru: Oh Tuhan, Ya Allah!!

Apabila ikhtiar sudah sempurna, jalan tetap buntu, cita-cita terhenti dan segala hubungan terputus, mereka akan berseru: Oh Tuhan, Ya Allah!!

Apabila dunia yang luas ini terasa sempit buat anda, sedangkan dirimu terasa di himpit oleh segala yang di tanggungnya, berserulah : Oh Tuhan, Ya Allah!!

" Sungguh aku mengingati-Mu pada malam yang hitam pekat, ketika hamparan masa kotor berdebu. Aku berteriak kuat ketika fajar menyinsing sambil tersenyum lebar."

Kepada Allah jualah di tujukan ucapan-ucapan yang bagus, doa-doa yang ikhlas, teriakan-teriakan yang benar, deraian airmata dan segala keluh-kesah kesedihan.

Kepada-Nya setiap tapak tangan menadah di hujung malam, memohon bantuan, begitu juga setap mata merenung, serta segala permintaan makhluk baharu.

Dengan nama-nya setiap lidah menyebut, meminta tolong, bermohon dan memanggil. Dengan mengingati-Nya hati akan tenteram dan roh akan damai, serta jiwa menjadi tenang. Urat-urat saraf menjadi lentur, kecerdikan meningkat dan keyakinan menjadi matap.

" (Sesungguhnya) Allah Maha Lemah-lembut kepada para hamba-Nya"

tulisan: DR 'AIDH BIN ABDULLAH AL-QARNI

p/s: Sesungguhnya serulah dan sebutlah nama Allah selalu kerna ia melambangkan betapa banyak kita ingat padaNya. Janganlah kita lupakan Allah kerna Allah tidak pernah lupakan kita walau sekelip mata. Allah lah yang sentiasa menyayangi dan tempat kita bergantung harap kerna yang berkuasa hanya Allah. Bersyukurlah kerna diuji oleh Allah kerna Allah hanya menguji hamba-hamba-Nya yang disayangi dan memberikan ganjaran bagi yang sabar dan redha atas ketetapan-Nya.insyaAllah.. (n_n)

p/s: saya telah meng"kopi" n "paste daripada buku DR 'AIDH BIN ABDULLAH AL-QARNI.. (saya mmg minat baca buku2 beliau..heheh..)..

No comments: